Bezpieczeństwo nad wodą - Aktualności - Komenda Miejska Policji w Kaliszu

Aktualności

Bezpieczeństwo nad wodą

Kontrole kąpielisk niestrzeżonych, wędkarzy czy współpraca z Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym oraz Strażą Rybacką to nie jedyne zadania jakie realizują funkcjonariusze pełniący służbę w Sezonowej Komórce Specjalistycznej w miejscowości Szałe. Podczas codziennych służb, policjanci rozmawiają z wypoczywającymi nad wodą osobami o bezpieczeństwie podczas kąpieli.

Wakacje to czas wypoczynku. Aktualne warunki atmosferyczne sprzyjają spędzaniu wolnego czasu nad wodą. Niestety woda, nawet ta z pozoru spokojna i płytka, kryje w sobie wiele pułapek. Właśnie o niebezpieczeństwach związanych z kąpielami rozmawiają z wczasowiczami, podczas swoich codziennych służb, funkcjonariusze z posterunku wodnego. Policjanci zachęcają do korzystania z kąpielisk strzeżonych przez ratowników wodnych. Przypominają, że kąpiele w miejscach zabronionych, skoki na tzw. „główkę”, czy wchodzenie do wody pod wpływem alkoholu - niosą ze sobą ryzyko nie tylko trwałego kalectwa, ale również utonięcia i takich zachowań należy unikać. Mundurowi podczas rozmów szczególną uwagę zwracali na fakt, sprawowania szczególnej opieki nad dziećmi przebywającymi w rejonach zbiorników wodnych.

 

Wszystkim osobom, które w najbliższym czasie będą spędzać czas wolny nad wodą przypominamy, że przestrzegając podstawowych zasad bezpieczeństwa możemy sprawić, że nasz wypoczynek będzie bezpieczny i zakończy się szczęśliwe. Przecenienie własnych umiejętności podczas kąpieli i niedostateczna opieka nad dziećmi mogą okazać się niestety tragiczne w skutkach.

Zasady bezpiecznej kąpieli:

1. Pamiętajmy o tym, że bezpieczna kąpiel to kąpiel w miejscu do tego przeznaczonym, które jest odpowiednio oznakowane i w którym nad bezpieczeństwem czuwa ratownik. „Dzikie kąpieliska” zawsze mają nieznane dno i głębokość, a woda w nich może być skażona. Nie wolno pływać też na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych.

2. Przestrzegajmy regulaminu kąpieliska, na którym przebywamy. Stosujmy się do uwag i zaleceń ratownika;

3. Nie pływajmy w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni (optymalna temperatura to 22-25 stopni);

4. Nie pływajmy w czasie burzy, mgły (kiedy widoczność wynosi poniżej 50 metrów), gdy wieje porywisty wiatr;

5. Nie skaczmy rozgrzani do wody. Przed wejściem do wody ochlapmy nią klatkę piersiową, szyję, kark, krocze i nogi – unikniemy wstrząsu termicznego, którego nasz organizm bardzo nie lubi;

6. Nie pływajmy w miejscach, gdzie jest dużo wodorostów lub wiemy, że występują zawirowania wody lub zimne prądy;

7. Nie skaczmy do wody w miejscach nieznanych. Może to się skończyć poważnym urazem, kalectwem, a nawet śmiercią. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki „na główkę”, dno naturalnego zbiornika może się zmienić w ciągu kilku dni;

8. Pamiętajmy, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak nadmuchiwane koło;

9. Nigdy nie wchodźmy do wody, nie pływajmy po spożyciu alkoholu;

10. Nie przystępujmy do pływania na czczo – wzmożona przemiana materii osłabia nasz organizm;

11. Nie pływajmy również bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może ponieść za sobą bardzo poważne konsekwencje;

12. Nie przeceniajmy swoich umiejętności pływackich. Jeśli chcemy wybrać się na dłuższą trasę pływacką, płyńmy asekurowani przez łódź lub przynajmniej w towarzystwie jeszcze jednej osoby. Na głowie powinniśmy mieć założony czepek aby być widocznym dla innych w wodzie. Można do tego celu użyć bojki na szelkach;

13. Nie wypływajmy za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne;

14. Dzieci powinny bawić się w wodzie tylko pod opieką dorosłych, dobrze żeby miały złożone na siebie dmuchane rękawki, które pomogą dziecku utrzymać się na wodzie;

15. Zażywając kąpieli słonecznych zwracajmy uwagę na osoby obok nas. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował naszej pomocy. Jeśli będziemy w stanie mu pomóc, to zróbmy to, ale w granicach swoich możliwości. Jeśli nie będziemy czuli się na siłach, to zaalarmujmy natychmiast inne osoby.