Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Komenda Policji słucham?

Data publikacji 21.12.2010

kopia blacha kmp kalisz1997 i 112 to numery telefonów, pod które dzwonimy gdy stwierdzamy, że sprawą, o której się dowiedzieliśmy lub wydarzenia, które dzieje się wokół nas powinna zająć się Policja. Wiele osób dzwoniło już na te numery co najmniej raz. Jednakże większość nie wie na czym polega służba dyżurnych komendy policji, którzy te telefony odbierają.

Stanowisko dyżurnych to nie tylko punkt przyjmujący zgłoszenia na numer alarmowy, to także miejsce, gdzie wszystkie bieżące działania policji są ewidencjonowane i rejestrowane. To tu wydawane są decyzje dotyczące kierowania właściwych sił i środków na zgłoszone przez osoby wydarzenia (przestępstwa, wykroczenia i interwencje) oraz wydawane są polecenia dotyczące właściwych działań, tutaj też spływają materiały wytworzone przez policjantów podczas obsługi wydarzeń i tu też wprowadzane są informacje do policyjnych systemów informatycznych.

Zadaniem dyżurnego jest też kierowanie działaniami policjantów i funkcjonariuszy innych służb na terenie m. Kalisza i powiatu kaliskiego. Współdziała on ze Strażą Pożarną, Pogotowiem Ratunkowym, Strażą Graniczną, Strażą Miejską i innymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo mieszkańców, w tym z Centrami Zarządzania Kryzysowego Prezydenta Miasta Kalisza i Starosty Kaliskiego. Nadzoruje czynności policyjne na miejscu zdarzenia, musi wtedy wykonać szereg zadań i powiadomić wszystkie zainteresowane osoby np. prokuratora, zakłady pogrzebowe lub podmioty dokonujące holowania zatrzymanych pojazdów itp., również dotyczące zatrzymywania osób w Pomieszczeniach dla Osób Zatrzymanych jednostki, w tym osób zatrzymanych do wytrzeźwienia.pic_0188

Na stanowisku dyżurnych Komendy Miejskiej Policji w Kaliszu funkcjonują cztery linie alarmowe 997, obsługujące połączenia z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Często na wszystkie cztery naraz wchodzą połączenia. Obecnie nie istnieją możliwości takiego segregowania połączeń aby oczekujący dłużej odbierani byli w kolejności nawiązania połączenia. Na terenie m. Kalisza i powiatu kaliskiego numer alarmowy 112 obsługuje dyżurny Straży Pożarnej w Kaliszu i to on przekierowuje połączenia w przypadku potrzeby interwencji Policji do KMP w Kaliszu. Na stanowisku dyżurnych funkcjonują też bezpośrednie połączenia z Pogotowiem Ratunkowym, Strażą Pożarną i Strażą Miejską w Kaliszu. Policjanci pełniący służbę na prowadzą też stałą łączność radiową.

Telefony w miejscu służby dyżurnych dzwonią stale, przez całą dobę, o każdej porze dnia i nocy, w dni powszednie, weekendy i święta. Średnio jest to około 150 – 200 połączeń przez 12 godzin służby dyżurnego, którego zastępca i pomocnik również je odbierają. Około 10 % tych połączeń to wyzwiska pijanych osób, żarty lub też prośby aby zamówić taksówkę, uzyskać informację o telefonach do gazowni czy kina lub też ustalić numer telefonu innej osoby. Dzwonią osoby cierpiące na różne choroby psychiczne, nawet po kilkanaście razy łączący się z tym numerem. Dzięki identyfikacji numerów przychodzących takie osoby można ustalić i skierować wnioski o ukaranie do sądu za złośliwe dokuczanie lub fałszywy alarm. Telefony takie blokują linię i uniemożliwiają połączenie osobom potrzebującym pomocy. Wszystkie odbierane połączenia telefoniczne zarówno na numer alarmowy jak i numery stacjonarne oraz łączność radiowa są nagrywane na specjalnych urządzeniach. Obecnie średnio na 12 godzin służby, gdyż w takim systemie jest ona pełniona, to ponad 1000 zapisów rozmów telefonicznych i korespondencji radiowej, W niektórych dniach ilość ta zwiększa się do 1400 – 1500 zapisów. W 2010 roku tylko na numer alarmowy 997 dyżurni KMP w Kaliszu odebrali ok. 50 tysięcy połączeń.pic_0191

Dyżurny odbierający zgłoszenia na numer alarmowy musi zapytać zgłaszającego o jego dane osobowe oraz o szczegóły wydarzenia, o którym jest informowany nierzadko prosi zgłaszającego o nie rozłączanie się, szczególnie w przypadku, gdy dzwoniący widzi sprawcę lub śledzi bezpośrednio przebieg wydarzeń. Dyżurny dla ustalenia innych, istotnych szczegółów wydarzenia lub gdy połączenie zostało przerwane oddzwania do zgłaszającego.

Jak widać jest to służba wymagająca przez cały czas dużej koncentracji, wiedzy i przygotowania zawodowego oraz dużej odporności na stres, gdyż tego w tym miejscu nie brakuje. Pełnią ją więc policjanci posiadający takie cechy i predyspozycje.

Powrót na górę strony