SpongeBob po raz kolejny uczy najmłodszych bezpieczeństwa na drodze
Pierwszy dzień szkoły to doskonała okazja do tego, by po raz kolejny przypomnieć wszystkim dorosłym, jak ważne jest bezpieczeństwo dzieci na drodze. Mimo że z roku na rok spada liczba wypadków z udziałem najmłodszych uczestników ruchu drogowego, to jednak zagrożenie ciągle występuje, a zabitych i rannych można liczyć w tysiącach. Według statystyk Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w 2010 roku miało miejsce ponad 4200 wypadków z udziałem dzieci. W stosunku do 2009 roku liczba ta jednak zmalała o ponad 800 – nadal jest wysoka. Niemniej mniejsza liczba wypadków świadczy o tym, że akcje prewencyjne oraz edukacja dzieci i ich rodziców (opiekunów) przynoszą pożądane rezultaty. Bardzo ważna jest zatem edukacja maluchów już w przedszkolach, a także w pierwszym okresie nauki w szkole. Stąd propozycja Komendy Głównej Policji i kanału dziecięcego Nickleodeon, jaką jest ogólnopolska kampania „Bezpieczna droga z radami SpongeBoba”, organizowana już drugi rok z rzędu. Jej celem jest dotarcie do wszystkich dzieci w każdym polskim przedszkolu i szkole (szczególnie do uczniów klas 1-3) i przekazanie im podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Akcja „Bezpieczna droga z radami SpongeBoba” wystartuje 1 września i obejmie całą Polskę. Kampania polegać będzie przede wszystkim na interakcji z młodymi odbiorcami, angażowaniu dzieci i zachęcaniu ich do samodzielnego myślenia. Specjalnie stworzone materiały wideo i gra mobilna posłużą wspólnej zabawie polegającej na dokonaniu prawidłowego wyboru podczas uczestnictwa w ruchu drogowym, przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Ambasadorem akcji i głównym bohaterem materiałów jest znana dzieciom kreskówkowa postać – SpongeBob Kanciastoporty. To on wprowadzi dzieci do świata zasad ruchu drogowego, a wszystko przedstawi w humorystyczny sposób, dzięki czemu łatwiej przyswoją one przekazywane treści.
Chcąc utrwalić wśród najmłodszych podstawowe zasady na temat bezpieczeństwa drogowego, niezbędna jest współpraca policjantów z nauczycielami i rodzicami. Policjanci przekazują pedagogom ciekawe narzędzia do przeprowadzenia zajęć w ramach m.in. wychowania komunikacyjnego.
W ramach kampanii do jednostek Policji w całym kraju trafi 18 tysięcy płyt DVD z uatrakcyjnionym filmem „Bezpieczna droga z radami SpongeBoba” oraz piosenką pt. „Przepisowy ruch drogowy”. Policjanci odwiedzający szkoły będą mieli do rozdania także około 330 tysięcy odblasków. Kreskówkowy bohater kampanii SpongeBob, jako promotor bezpieczeństwa na drodze, z pewnością skuteczniej dotrze do maluchów aniżeli przekaz policjanta, nauczyciela czy opiekuna. Promowana w ramach akcji piosenka „Przepisowy ruch drogowy” była dotąd – i z pewnością nadal będzie – ulubionym utworem wielu dzieci, a te, śpiewając – uczą się.
W tym roku, specjalnie dla najmłodszych, przygotowano aplikację na telefon komórkowy – edukacyjną grę mobilną poświęconą bezpieczeństwu na drodze. Dzięki niej dzieci zapoznają się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Aplikację można pobrać ze strony www.nick.com.pl/rady, na której znajdują się także wszystkie materiały wykorzystywane w akcji „Bezpieczna droga z radami SpongeBoba” oraz gry i zabawy uczące zachowania bezpieczeństwa na drodze.
Organizatorami akcji są polska Policja wraz z kanałem telewizyjnym Nickelodeon. Kampania organizowana jest po raz drugi we współpracy z wydawnictwem Edipresse, reprezentowanym przez magazyn „Mamo to ja” i „Przedszkolak”, oraz firmą reklamy zewnętrznej Stroer.