Jak jeździć po rondzie ?
Do
groźnie wyglądającej kolizji drogowej doszło wczoraj wieczorem na
rondzie przy zbiegu ulic Częstochowskiej oraz Trasy Bursztynowej.
Jak
wynika z policyjnych ustaleń kierujący dostawczym citroenem
25-letni mieszkaniec powiatu konińskiego podczas wjazdu na rondo nie
ustąpił pierwszeństwa przejazdu będącemu już na rondzie
kierowcy skody. Kierowcy byli trzeźwi nikomu nic się nie stało.
Sprawca kolizji został ukarany mandatem oraz 6
punktami karnymi.
Coraz częściej policjanci kaliskiej drogówki spotykają się z kolizjami na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. W założeniach takie skrzyżowania mają być bezkolizyjne a także co najważniejsze upłynniać ruch pojazdów. Niestety coraz częściej kierowcy popełniają błędy na takich właśnie skrzyżowaniach i coraz częściej dochodzi do kolizji drogowych. Do najczęstszych błędów kierowców na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym należy zaliczyć zajęcie niewłaściwego pasa ruchu do skrętu w lewo lub zawracania /mandat karny w wysokości 250zł oraz 5 punktów/, nie sygnalizowanie zamierzanych kierunków jazdy podczas dojazdu do ronda /mandat do 500zł/ oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu jadącemu po pasie na który zamierza wjechać w tym podczas zjazdu z ronda /mandat karny 250zł /. W przypadku gdy doszło by do kolizji zgodnie z przepisami kierowcy muszą się liczyć z mandatem karnym większym od tych kwot o kolejne 200zł. By uniknąć takich sytuacji policjanci kaliskiej drogówki radzą jak jeździć po rondach.
Zajęcie pasa ruchu
Zbliżając
się do ronda kierujący pojazdem powinien zająć odpowiedni pas
ruchu w zależności od zamierzanego kierunku jazdy zgodnie z
obowiązującym oznakowaniem pionowym i poziomym a jeżeli nie ma
wyznaczonych pasów z strzałkami kierunkowymi to obowiązany jest
zająć pas ruchu przy prawej krawędzi jeżeli zamierza skręcić w
prawo na środku jezdni lub przy lewej krawędzi na jezdni
jednokierunkowej jeżeli zamierza skręcić w lewo lub zawrócić.
Sygnalizowanie kierunków jazdy oraz pierwszeństwo podczas zmiany pasa ruchu
Zbliżając
się do ronda kierowca który zamierza skręcić w prawo lub w lewo
powinien te manewry sygnalizować prawy kierunkowskaz jeżeli
zamierza jechać w prawo lewy jeżeli zamierza jechać w lewo.
Zamiaru jazdy na wprost kierowca nie sygnalizuje. Zamiar opuszczenia
ronda kierujący ma obowiązek sygnalizowania prawym kierunkowskazem.
W tym przypadku zalecana jest szczególna ostrożność na rondach
wielopasmowych gdyż taki manewr wiąże się z przecięciem
kierunków ruchu. Gdy po prawym pasie porusza się pojazd kierowca
jest zobowiązany do ustąpienia mu pierwszeństwa przejazdu wynika
to z ogólnych przepisów o zmianie pasa ruchu.