Aktualności

Oszuści podszyli się pod pracowników banku

Data publikacji 03.06.2024

Kolejna osoba straciła pieniądze. Tym razem oszustom podszywającym się pod pracowników banku uwierzyła 45-latka. Kobieta myśląc, że może stracić pieniądze zgromadzone na koncie bankowym, wypłaciła oszczędności. Następnie dzwoniący przekonali kaliszankę do wpłaty gotówki za pośrednictwem kodów blik na zupełnie nieznany rachunek bankowy. Apelujemy o zachowanie czujności w kontaktach z nieznajomymi. Pamiętajmy, że sprawcy wymyślają coraz to nowsze metody działania, chcąc wyłudzić od nas pieniądze.

Do mieszkanki Kalisza zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku, w którym kobieta miała założone konto. Dzwoniący poinformował 45-latkę, że na jej rachunku bankowym złożono wniosek kredytowy, który został pozytywnie zaopiniowany. Kobieta była zaskoczona całą sytuacją, ponieważ nie składała wniosku o pożyczkę. Fikcyjny pracownik banku powiedział, że może to być próba działania oszustów. Poinformował 45-latkę, że powinna natychmiast pojechać do banku i wypłacić pieniądze z konta, aby nie padły łupem przestępców. Pieniądze miały zostać wpłacone na tzw. „konto techniczne”, które miało gwarantować bezpieczeństwo ich odzyskania. Niestety 45-latka nie podejrzewała, że rozmawia z oszustami i wykonywała wszystkie ich polecenia. Ostatecznie wpłaciła na wskazane przez oszusta konto wypłaconą w banku gotówkę.

Kiedy zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa poinformowała o całej sytuacji Policję.

Aby uchronić się przed tego typu oszustwem należy stosować kilka prostych zasad.

  • Nie ufaj obcym i nie wierz we wszystko co mówią.

  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. “Czerwona lampka” powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga wypłat pieniędzy lub zainstalowania oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu komputera. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.

  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.

  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).

  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.

  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

 

Powrót na górę strony