„III Dni Trzeźwości Gminy Opatówek”
O tym jak niebezpieczne i nieodpowiedzialne jest kierowanie pojazdami pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, wie niemal każdy. Kierowca będący pod ich wpływem stanowi śmiertelne zagrożenie na drodze. Niestety okazuje się, że ta wiedza nie dociera do wszystkich uczestników ruchu drogowego, dlatego policjanci z Komisariatu Policji w Opatówku włączają się w każdy projekt promujący trzeźwość za kierownicą.
Jednych z ostatnich tego typu przedsięwzięć są „Dni trzeźwości Gminy Opatówek”. W tym roku to już trzecia edycja tych działań, które zaplanowano w dniach od 16 do 22 czerwca 2024 roku. W dniu 17 czerwca 2024 r. policjanci z Komisariatu Policji w Opatówku przeprowadzili poranne działania, podczas których kontrolowali nie tylko stan trzeźwości uczestników ruchu drogowego, ale również rozdawali ulotki i elementy odblaskowe promując odpowiedzialne zachowania na drodze.
WARTO WIEDZIEĆ
Zaburzenia spowodowane przez alkohol w organizmie kierowcy
-
pogarsza koordynację ruchów – pojawiają się trudności w wykonywaniu dwóch i więcej czynności jednocześnie,
-
zmniejsza szybkość reakcji – czas reakcji ( np. hamowania) w przypadku dostrzeżenia przeszkody wydłuża się,
-
powoduje pogorszenie widzenia – pojawiają się problemy z dostrzeganiem szczegółów, świateł, znaków, pieszych i innych przeszkód, zmniejsza się ostrość widzenia
-
ogranicza pole widzenia – pole widzenia zawęża się od kąta 180 stopni do bardzo wąskiego, przez co można nie zauważyć pojazdu lub pieszego znajdującego się z boku
-
powoduje błędną ocenę odległości i szybkości – samochód, pas jezdni lub drzewo mogą wydawać się dużo dalej niż są w rzeczywistości
Zaburzenia u kierowcy pod wpływem narkotyków:
-
ma mniejszą zdolność do podejmowania szybkich decyzji i mniejszą koncentrację na drodze. Obserwować można u niego pogorszenie koordynacji ruchów, co wpływa na znaczne opóźnienie czasu reakcji.
-
trudno mu zebrać myśli, skoncentrować się na wybieraniu z różnych sygnałów na drodze tych najważniejszych dla bezpieczeństwa, często koncentruje się na szczegółach nieistotnych np. na ubraniu pasażera.
-
dochodzi do błędnej oceny szybkości i odległości, z jaką porusza się on sam, a także inne pojazdy, nie zachowuje odpowiedniego odstępu. Mogą pojawić się u niego zaburzenia orientacji, co powoduje, że zaczyna zastanawiać się, gdzie jest, gdzie powinien skręcić, czy już minął miejsce docelowe – nie skupia się wtedy na sytuacji drogowej.
-
chętniej podejmuje brawurowe zachowania związane z nierzeczywistym poczuciem mocy i złudnym przekonaniem o swojej nieomylności.
-
zachowuje się agresywnie np. nie pozwala się wyprzedzić, trąbi, sam chce natychmiast wyprzedzać, krzyczy, wymachuje rękami.
-
gorzej widzi, a ograniczone pole widzenia, zawężone od 180 stopni do bardzo wąskiego, przyczynia się do wypadków i gorszego czasu reakcji w sytuacji, gdy np. zbliża się inny samochód.
-
źle słyszy, nasłuchuje i trudno mu uchwycić właściwe dźwięki wśród różnych bodźców wokół, ma problemy z lokalizacją kierunku, z którego dochodzi dźwięk.
-
jeździ w niebezpieczny sposób, przekracza linie jezdni, jedzie nie swoim pasem, albo od jednej do drugiej krawędzi pasa nierównym tempem, hamuje bez przyczyny, zwalnia i gwałtownie przyspiesza.
-
podejmuje wiele decyzji niezgodnych z przepisami o ruchu drogowym i realnie zagrażających innym np. wyprzedza na podwójnej ciągłej, przy skrętach nie włącza kierunkowskazu lub włącza go bez powodu.
-
może poczuć się źle fizycznie albo psychicznie ( senność, opadające powieki, łzawienie oczu, bóle i zawroty głowy, mdłości, drżenie rąk, kołatanie serca, przyspieszenie lub zwolnienie oddechu, drażliwość, nasilanie się lęków, halucynacje, zaburzenia psychotyczne z urojeniami), co wpływa na podejmowane decyzje lub ich brak i stwarza sytuację zagrożenia życia.
-
jeżeli prowadzi motocykl, pojawić się może poczucie, że "nie potrafi utrzymać pojazdu". Ponieważ nasila się skłonność do zachowań ryzykownych, rusza z piskiem, szybko podjeżdża do innych pojazdów, "jeździ na jednym kole", co stwarza szczególne niebezpieczeństwo u tzw. Pseudo-motocyklistów, którzy nie mają wystarczającego doświadczenia w prowadzeniu maszyny o tak dużej mocy.
-
może jechać samochodem lub motocyklem, będąc pod wpływem jakiegoś środka albo na tzw. "zejściu", kiedy mija działanie narkotyku, a organizm wysyła nieprzyjemne sygnały, że potrzebuje kolejnej dawki. Kierowca, który jest na twz. Zejściu koncentruje się nie na aktualnej sytuacji drogowej, ale na chęci pozbycia się nieprzyjemnych objawów i doznania ulgi.
-
naraża siebie i innych, którzy jadą z nim lub są uczestnikami ruchu na śmierć lub kalectwo.