Dzwoni do Ciebie „pracownik banku”? Uważaj, to może być oszust!
Policjanci apelują - zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Pomysły przestępców są najróżniejsze np. brak pieniędzy na powrót do domu, czy potrzeba pilnych zakupów. Oszuści podający się za pracowników banku tłumaczą, że pieniądze na koncie są zagrożone lub, że pojawiły się problemy techniczne związane z kontem. Najczęstszym elementem działania przestępców jest presja czasu oraz chęć wywołania silnych emocji. Dlatego nie działajmy pod wpływem impulsu czy zdenerwowania. Weryfikujmy wszystkie informacje!
Do mieszkanki Kalisza zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku, w którym kobieta miała założone konto. Dzwoniąca poinformował 46-latkę, że na jej rachunku bankowym pojawił się problem z przelewami przychodzącymi. Kobieta podczas rozmowy z rzekomym pracownikiem banku ustaliła, że ze względu na awarię środki odbierze za pomocą kodów blik. Niestety 46-latka nie podejrzewała, że rozmawia z oszustami i wykonywała wszystkie ich polecenia. Ostatecznie wygenerowała kody, które następnie przekazała oszustom w trakcie rozmowy, jednocześnie je zatwierdzając. W ten sposób straciła część pieniędzy zdeponowanych na koncie. Kiedy zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa poinformowała o całej sytuacji Policję.
Aby uchronić się przed tego typu oszustwem należy stosować kilka prostych zasad.
-
Nie ufaj obcym i nie wierz we wszystko co mówią.
-
Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. “Czerwona lampka” powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga wypłat pieniędzy lub zainstalowania oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu komputera. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
-
Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
-
Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
-
sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
-
Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
-
Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.