NOWA METODA DZIAŁANIA OSZUSTÓW - Wideorozmowa
Pamiętajmy, że oszuści wymyślają coraz to nowsze metody działania chcąc wyłudzić od nas pieniądze. W ostatnim czasie do 36-letniego mieszkańca powiatu kaliskiego zadzwonili oszuści, którzy podszywali się pod pracowników banku oraz policjantów. Jedno z połączeń zostało wykonane za pośrednictwem wideorozmowy na popularnym komunikatorze internetowym. Oszust aby uwiarygodnić całą historię, ubrany był w policyjny mundur. Niestety pokrzywdzony uwierzył w zmyśloną historię i stracił pieniądze.
Do pokrzywdzonego najpierw zadzwoniła kobieta i przekazała, że na jego dane, w jednym z banków internetowych złożono wniosek o pożyczkę. Kiedy mężczyzna zaprzeczy, że składał taki wniosek kobieta poinformowała, go że za chwilę skontaktuje się z nim pracownik banku, w którym ma założone konto, aby pomóc mu zabezpieczeniu pieniędzy. Następnie zadzwonił oszust podszywający się pod pracownika banku i poinformował 36-latka, że sprawa została przekazana Policji, która ma zająć się ochroną pieniędzy klienta banku. Kolejną osobą, która skontaktowała się z pokrzywdzonym był rzekomy policjant. W tym przypadku połączenie zostało wykonane za pośrednictwem wideorozmowy na popularnym komunikatorze internetowym. Oszust aby uwiarygodnić całą historię, ubrany był w policyjny mundur. Nieznajomy, polecił 36-latkowi, aby wykonywał wszystkie polecenia konsultanta banku.
Niestety mężczyzna nie podejrzewał, że rozmawia z oszustami i wykonywał wszystkie ich polecenia. Ostatecznie wygenerował kody BLIK, które następnie przekazał oszustom w trakcie rozmowy, jednocześnie je zatwierdzając. W ten sposób stracił część pieniędzy zdeponowanych na koncie. Kiedy zorientował się, że padł ofiarą oszustwa poinformował o całej sytuacji Policję.
Ktoś dzwoni i informuje cię o nieautoryzowanych transakcjach na Twoim koncie lub próbie zaciągnięcia kredytu na Twoje dane?
- Zachowaj ostrożność: Nigdy nie podawaj danych osobowych, haseł, kodów autoryzacyjnych przez telefon, zwłaszcza gdy to ktoś do Ciebie dzwoni z nieznanego numeru, nawet jeśli numer wydaje się policyjny.
- Nie działaj pod presją: Zostaw sobie czas na sprawdzenie informacji. Jeśli ktoś wywiera presję, odłóż słuchawkę.
- Weryfikuj rozmówcę: Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, natychmiast zadzwoń na numer alarmowy 112 lub skontaktuj się z najbliższą jednostką Policji, aby potwierdzić daną informację.
- Nie udostępniaj informacji finansowych: Nigdy nie informuj rozmówcy o ilości gotówki, którą masz w domu, ani nie wykonuj przelewów na polecenie nieznajomych, niezależnie od tego, za kogo się podają.
- Ostrzegaj bliskich: Przekaż informacje swoim krewnym lub znajomym, zwłaszcza tym, którzy są starsi lub samotni, aby uniknąć ich oszukania.